Wereldreis 2018


Dag
1 # 5 # 7 # 8 # 15 # 16 # 19 # 20 # 21 # 22 # 31 # 33 # 35 # 36 # 37 # 43 # 44 # 45 # 49 # 54 # 58 # 61 # 65 # 66 # 69 # 74 # 77 # 79 # 81 # 82 # 85 # 86 # 87 # 91 # 93 # 95 # 99 # 100 # 107 # 108 # 110 # 112 # 114 # 117 # 121 # 122 #


DAG 1: 6 Januari 2018 Amsterdam

We zijn vandaag (12 uur 's nachts) vertrokken met de boot vanuit Amsterdam, richting Lissabon. Drie dagen op zee. Tijd genoeg om te onthaasten, maar ook de boot (en de mensen erop) te leren kennen. En bovendien te leren dat het geen boot is waar we op zitten, maar een schip. Langzaam maar zeker gaan we richting de zon. En de eerste drie dagen op zee vliegen dan ook om. We komen in een regelmaat van eten, drinken, slapen en niks doen.
In de komende dagen en weken zullen we erachter komen dat het schip vooral bewoond wordt door Engelsen. Verder zijn er ruim 200 Duitsers aan boord en tenslotte zijn er 72 Nederlanders. Van het totaal aantal van 1300 gasten gaan er 750 de hele wereld over. De rest stapt eerder af. Maar wat het meest opvalt hier aan boord, is het feit dat 80 tot 90% ouder is dan 70 jaar. [terug]



DAG 5: 10 Januari 2018 Lissabon, Portugal

We zijn vandaag aangekomen in Lissabon: leuke stad al is het maar omdat het hier 10 graden warmer is dan Amsterdam (15 ipv 5 graden). Veel gelopen, door straten, over pleinen, langs trams en liften die de diverse wijken met elkaar verbinden (de stad is op 7 heuvels gebouwd). Aan het eind van de middag nog een taxi genomen naar Belem: de plek waar in de 15e eeuw wereldreizigers vertrokken. Tot slot een bezoek aan de kerk met het graf van Vasco da Gama (een van die Portugese wereldreizgers). [terug]



DAG 7: 12 Januari 2018 Madeira, Portugal

Vandaag zijn we in Funchal, de hoofdstad van Madeira. Geboorte-eiland van Ronaldo (de voetballer). Een heerlijk eiland waar het nog weer wat warmer is dan Lissabon (18 graden). Voor het eerst een dag zonder jas kunnen lopen! En dat op 12 januari. Omhoog geweest met een kabelbaan en daar boven in een prachtige botanische tuin gewandeld. In de zon koffie met gebak en Wifi genoten. Terug beneden door de stad geslenterd en de toeristische attracties bekeken. [terug]



DAG 8-14: 13 tm. 19 Januari 2018; 7 dagen zee

Dit is het eerste lange stuk op zee. Zeven dagen achter elkaar is er niets anders dan water te zien. Nu zien we pas hoeveel wateroppervlakte deze planeet heeft. Veel meer dan je ooit zou denken wanneer je over land reist. Aan boord is het net alsof je een all-inclusive vakantie in een luxe hotel geboekt hebt. Ons VVH: varend vijfsterrenhotel. Al op de eerste dag van deze oversteek naar de Cariben is de zomer uitgebroken. Blauwe luchten, af en toe een wolkje en iedere dag gaat de temperatuur verder omhoog: 21-22-23 .. 28 graden. Heerlijk. We kleuren bij.
Naast een hotel, is het schip ook een DBT: drijvend bejaarden tehuis. In combinatie met een groot aantal gevallen met overgewicht, leidt dat tot een niet al te gezonde populatie. Bezoek aan de dokter is voor sommigen nodig en dat kan veel geld kosten. Daarnaast zijn er de verhalen over overleden passagiers. Niemand weet het echt, maar er wordt flink over gespeculeerd op dit DBT. [terug]



DAG 15: 20 Januari 2018 Barbados

We zijn vandaag aangekomen op Barbados waar we met een catamaran een tochtje gemaakt hebben. Bedoeld om te kunnen zwemmen, snorkelen en schildpadden te zien. Een heerlijk relaxed eiland met de bijpassende mensen en muziek. Ook zwemmen en snorkelen was perfect, hoewel er wel wat veel mensen op zo'n catamaran zitten. De watertemperatuur (van de oceaan) is gewoon 28 graden. Je kunt hier eindeloos blijven zwemmen ....en we hebben mooie foto's onder water kunnen maken van een schildpad. [terug]



DAG 16: 21 Januari 2018 Grenada

We zijn vandaag op Grenada. Het schip kon door het slechte weer niet aanleggen, dus met kleine bootjes naar de kant. Ook dit is een heerlijk relaxed Caribean eiland. Wel arm maar vrolijke mensen. Doordat het zondag is, is er weinig te doen. Mooie wandeleing door stadje gemaakt en toen het later ging regenen een ritje met een taxi over het halve eiland kunnen maken. Het eiland is namelijk niet meer dan 20 X 30 kilometer. [terug]



DAG 19: 24 Januari 2018 Cartagena, Colombia

We zijn vandaag in Cartagena. Een van de grotere steden in Colombia. Het is een oude handelsstad die de Spanjaarden al gebruikten voor hun zilvervloot. In het oude centrum van de stad staat nog de oude stadsmuur uit de 16e eeuw. Daarbinnen liggen de oude straten met herkenbare gebouwen uit die tijd. Heel kleurrijk. Leuke pleinen en terrassen. Tegenover de oude stad ligt de oude burcht aan de monding van een rivier, met een mooi uitzicht over het centrum en de zee. De afgelopen jaren zijn er enorm veel hoge torenflats gebouwd waardoor de stad vanaf afstand lijkt op andere wereldsteden. Fraai gelegen in het groen en tegen een blauwe oceaan. [terug]



DAG 20: 25 Januari 2018 Panama

We zijn vandaag aangekomen aan de Atlantische kant van Panama; in de stad Colon. Daar is niks te doen. We hebben een bustour gemaakt naar Panama stad, dat bij 100 kilometer naar het zuiden ligt aan de Pacific kant. Het land Panama blijkt enorm groen te zijn en heel dun bewoond te worden. In de stad Panama zijn (net als in Cartegena) de laatste jaren veel wolkenkrabbers gebouwd. Daardoor heeft deze stad een zelfde uitstraling: hoge witte gebouwen, met een enorme diversiteit aan architektuur, gelegen in het groen en aan een blauwe oceaan. Het oude centrum van Panama wordt op dit moment weer gerestaureerd (staat op de lijst als wereld-erfgoed). [terug]



DAG 21: 26 Januari 2018 Door het Panama kanaal

Vandaag varen we door het Panama kanaal, van Noord naar Zuid: van de Atlantische oceen naar de Pacific. Het middelste deel van het Panama kanaal bestaat uit een groot meer dat 28 meter boven de zeespiegel ligt. Dit betekent dat de doortocht van het kanaal begint met een drietal sluizen die het schip deze 28 meter omhoog brengen. Heel indrukwekkend te zien hoe dat gaat met boten die precies in de sluis (van 32 meter breed) passen. Er worden kabels gespannen naar een set treintjes, om te zorgen dat het schip precies midden in het kanaal blijft. En de kant dus net niet raakt. Op het grote meer is het blad stil: geen geluid te horen. Hier en daar in de verte vogels en een enkele aap of krokodil. Na enkele uren varen (heel langzaam) gaan we met een zelfde stel sluizen "de trap weer af" naar zeeniveau en bereiken we de stille Zuidzee (Pacific).
Het is een hele lange, mooie maar ook bloedhete dag geweest. Om 5.30 uur stonden we al boven op het dek op de beste plaats om (de hele dag) foto's te maken. Om 18 uur voer het schip bij Panama stad het kanaal weer uit, onder de brug door en de oceaan op. De komende dagen zal blijken dat Beppie wellicht door oververmoeidheid hiervan, last heeft van benauwdheid. Het kan ook komen door andere passagiers, want er lopen hier wat oudjes (hoestend) rond. De beste remedie is extra slapen. Ze heeft bijna 14 dagen nodig om er weer bovenop te komen. Maar gegeven de horror-verhalen over de medische verzorging aan boord (overdiagnose en hele hoge kosten), kijken we het rustig af. De animo om naar de dokter aan boord te gaan is heel klein. [terug]



DAG 22-30: 27 Januari tm. 4 Februari; 9 dagen zee

Dit is het tweede en langste stuk van onze reis op zee. Negen dagen lang is er weer niets anders te zien dan water. We zijn op de Pacific: de rustige Oceen. Wist je dat deze oceaan 46% van het totale aardoppervlak beslaat. Een hele grote oceen dus, die zijn naam eer aan doet. De zee is over het algemeen spiegel glad: het waait amper en echte golven zijn er niet. Het is ongeveer 28 graden en het water van de oceen heeft een zelfde temperatuur. Het lijkt hier wel permanent zomer te zijn. Doorgaans is er onderweg echt niks te zien. Alleen heel veel water... In de buurt van een eiland komen er vogels op het schip af die een paar uur meevliegen: op jacht naar (vliegende) vissen. We maken er een sport van om die te fotograferen.. en ook de schildpaddden die een enkele keer langs het schip te zien zijn. [terug]



DAG 31: 5 Februari 2018 Nuku Hiva, Frans Polynesie

We wisten dat het hier heet zou zijn, maar dat het zou regenen, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Dus begint ons uitstapje over het (kleine) eiland enigszins grauw. Een enkele fotostop slaan we in de ochtend over, in de hoop dat het straks beter weer zal zijn. En inderdaad klaart het langzaam op en kunnen we toch nog wat zonnige foto's maken van dit prachtige eiland. Een eiland met slechts 3000 mensen waar maar 22 cruise schepen per jaar aanleggen. Dat is het toerisme waar dit eiland wat geld aan kan verdienen. Kortom: we zijn nog steeds in de middle of nowhere. Het eiland moet het hebben van zijn ongereptheid en natuurlijke schoonheid. Voorzieningen zijn er amper. Zeker niet voor toeristen. Geen winkeltjes dus ook geen mogelijkheid een T-shirt te kopen. Ook geen Wifi; daarvoor blijven we aangewezen op de beperkte mogelijkheden aan boord. [terug]



DAG 33 en 34: 7 en 8 Februari 2018 Papete Tahiti, Frans Polynesie

Om 19 uur zijn we (na 2 zeedagen) aangekomen op Tahiti. Dit is het hoofdeiland van Frans Polynesie, met de hoofdstad Papete. Alleen hier kan het schip aanleggen in de haven. Omdat we hier gewoon in een haven liggen konden we direct al even van boort om de omgeving te verkennen. Maar helaas, het regende en hard. Dus de eerste kennismaking was van korte duur. Op de tweede dag hebben we (vroeg in de ochtend) een uitstapje gedaan om dolfijnen te kijken. Na terugkomst nog een lokale bustour gedaan over het hele eiland. Met onderweg prachtige uitzichten op stranden, de zee, watervallen en botanische tuinen. Al met al een mooi eiland, waar het helaas af en toe regent. [terug]



DAG 35: 9 Februari 2018 Mo'orea, Frans Polynesie

Om 4 uur in de ochtend is het schip vertrokken naar Mo'orea. Het is maar een paar uur varen (of nog korter). Met zonsopkomst komen we bij dit eiland aan. Geen afspraken, ik bedoel natuurlijk geen georganiseerd uitstapje, vandaag. Bij het aan land gaan vinden we een dame die ons aanbiedt (tegen een veel lagere prijs dan de uitstapjes van het schip) om ons rond te rijden. We stapppen in en worden in een paar uur over het hele eiland gereden. Het is een mooi, groen en rustig eiland. Waar veel minder boten (en toeristen) komen dan op Tahiti. [terug]



DAG 36: 10 Februari 2018 Bora Bora, Frans Polynesie

Bora Bora. Het eiland (van Frans Polynseie) met de meest iconische naam. Dit eiland is meer ontwikkeld en wordt vaker bezocht door Cruiseschepen dan de andere eilanden. Op dit eiland staan (vooral Franse) hotels die heel duur schijnen te zijn. Er zijn dan ook duidelijk meer toeristen (dan alleen van ons schip). Bora Bora dankt zijn naam waarschijnlijk aan het feit dat het mooie witte stranden heeft en eideloze zwemfaciliteiten.
Wij hebben vanochtend gesnorkeld, en nog nooit zo mooi! Eerst met roggen, die gevoerd werden. Vandaar dat ze zo dichtbij kwamen. De liefhebbers konden ze aanraken. Daarna werden ook haaien gevoerd, waarvoor we gewaarschuwd waren om meer afstand te houden. Dat hebben we braaf gedaan. Aansluitend zijn we verder gevaren naar het nog levende koraal dat een stukje uit de kust ligt. Prachtig, met zoveel kleuren, het lijkt wel te ademen. En heel natuurlijk de vissen erom heen. Super foto's gemaakt. [terug]



DAG 37-42: 11 tm. 16 Februari; 6 dagen zee....

In Frans Polynesie zitten we nog steeds in de middle of nowhere. Voordat we weer op de kaart verschijnen bij Nieuw Zeeland, moeten we nog eens zes dagen varen over die zo uitgestrekte Stille Oceaan. Aan boord doen ze overigens echt hun best om het ons naar de zin te maken. Op maandag 12-2 krijgen met name de Duitse gasten de gelegenheid carnaval te vieren. Dat doen ze een uur lang.
Een meevaller is dat we niet echt 6 maar slechts 5 dagen hoeven te varen. Want we passeren de datumgrens. Dat is heel vreemd. Je slaat gewoon een dag over. Van woensdag 14 wordt het vrijdag 16 februari. Weg 15 februari. We hadden geleidelijk een achterstand in de tijd opgebouwd doordat we in Westelijke richting varen. Iedere dag duurt daardoor iets langer dan 24 uur. En om de zoveel tijd zetten we de klok een uur terug. We hadden zo een achterstand van 12 uur opgebouwd: 20 uur 's avonds in NL was bij ons 8 uur 's morgens; van diezelfde dag. Met het passeren van de datumgrens blijft het 8 uur 's morgens, maar ineens van een dag eerder. We lopen nu 12 uur voor op NL. [terug]



DAG 43: 17 Februari 2018 Auckland, Nieuw Zeeland

Na het passeren van de datumgrens en nog een laatste zeedag, zijn we nu in Nieuw Zeeland: Down Under. We zijn drie dagen op drie verschillende bestemmingen die allemaal op het Noordereiland van Nieuw Zeeland liggen. Vandaag beginnen we in Auckland. Dit is niet de hoofdstad (dat is Wellington) maar wel de grootste stad van het land. Natuurlijk is het een geweeldige ervaring om aan de achterkant van de wereldbol kennis te maken met de middle of nowhere, maar het voelt goed om weer onder de mensen te zijn. Auckland is een westerse stad, met een fraaie haven, een mooi centrum, een hoge toren en diverse uitzichtspunten. We hebben geen georganiseerd uitje dus alle tijd om zelf door de stad te slenteren, koffie te drinken en alle bezienswaardigheden af te lopen. Boven op de SkyTower hebben we voor het eerst in weken weer goede Wifi. De telefoon kan bijgewerkt worden en zelfs Facetime is mogelijk. [terug]



DAG 44: 18 Februari 2018 Tauranga, Nieuw Zeeland

Hier bereiken we de meest zuidelijke aanlegplaats van ons schip. Na vandaag gaan we weer in Noordelijke richting. Tauranga zelf heeft als havenplaats niets te bieden. Het schip ligt aan een groot verlaten industrieterrein (het is zondag). We hebben een uitstapje naar het meer van Rotorua waar Maori al honderden jaren een vulkanische plek bewonen, met borrelende modderplekken en spuitende geizers. Gelukkig hebben we mooi weer en blauwe luchten als achtergrond voor de foto's. Ook de terugrit van zo'n 100 kilometer door het Nieuw Zeeland's landschap maakt indruk. Zoals ons belooofd was is het landschap hier zeer afwisselend (heuvels, bos, uitzichten). [terug]



DAG 45: 19 Februari 2018 Bay of Islands, Nieuw Zeeland

Vandaag geen echte havenplaats, maar het schip ligt voor anker in Bay of Islands. Een schitterende plek waar een groot aantal eilanden aan een baai ligt. Ons schip ankert midden in deze baai die niet al te diep is. De tenders zetten ons aan land bij Waitangi waar ooit een verdrag met Engeland ondertekend is. Omdat ons georganiseerde uitstapje afgezegd is, hebben we de hele dag voor ons zelf om wat te wandelen en ergens te lunchen. [terug]



DAG 49 en 50: 23 en 24 Februari 2018 Sydney, Australie

Vandaag bereiken we Sydney, waar een kwart van de passagiers het schip verlaat. Er komt een zelfde aantal nieuwe mensen aan boord voor de trip door Azie en richting Engeland. We hebben hier twee dagen om een stukje van dit mooie land te bekijken. Het binnenvaren van Sysney haven op de eerste dag is overigens een feestje. Wat een mooie entree, met het beroemde Opera House en de brug over de haven. We maken prachtige foto's. De eerste dag doen we een city trip met onder andere bezooek aan dit Opera House. De tweede dag gaan we naar de Blue Mountains voor een trip in de natuur. Beide dagen is echt genieten. Sydney is een beetje een rommelige stad, waar permanent gebouwd wordt, met zowel oude als nieuwe gebouwen die zeer de moeite waard zijn. We zien van alles vanuit de bus(tour). Aanvullend gaan we 's middags zelf nog de stad in om er meer van te proeven, door er zelf even rond te lopen. En de volgende dag laten de Blue Mountains een mooi heuvellandschap zien (tot 1000 meter hoog) met geweldige uitzichten. Die boeien ons meer dan de circus-attracties die rond deze bergen aangelegd zijn. [terug]



DAG 54: 28 Februari 2018 Cairns en Yorkey's Knob, Australie

Cairns en Yorkey's Knob liggen aan de Noord-Oost punt van Australie. We zitten weer in de tropen (op circa 15 graden zuiderbreedte). Het is hier duidelijk warmer dan in Sydney. Ook 's nachts is het warm. Deze plek is voor ons de uitvalsbasis om te gaan snorkelen (opnieuw), dit keer in het Great Barrier Reef. Een catamaran brengt ons in goed een uur naar een ponton waar we vanaf kunnen zwemmen, snorkelen en foto's maken. Ik ben heel blij met de onderwater camera die we mee genomen hebben. Want op dit soort uitstapjes is een handdoek eigenlijk het enige dat je mee kunt nemen. Het koraal onderwater is prachtig (vergelijkbaar met Bora Bora), maar helaas laten zich hier iets minder vissen zien. En zeker geen schilpadden, grote roggen of dolfijnen. Maar het blijft uniek om hier te mogen zijn. [terug]



DAG 58: 4 Maart 2018 Darwin, Australie

Darwin vormt de overgang tussen Australie en Azie. Het ligt vlak bij Indonesie (Oost Timor). Dit gebied staat bekend als "krokodillen-gebied" waar zoutwater krokodillen leven die al gauw 5 tot 6 meter groot worden. We komen hier op zondag aan waardoor er relatief weinig te doen is in het stadje. In de ochtend lopen we er zelf heen vanaf het schip in een kwartier. We slenteren wat en drinken koffie (op zoek naar Wifi). 's Middags doen we een uitstapje over de Adelaide rivier (de stad Adelaide ligt overigens aan de zuidkant van Australie). Hier zitten krokodillen die (gelokt met voedsel) uit het water blijken te kunnen springen. [terug]



DAG 61: 7 Maart 2018 Komodo, Indonesie

Hier begint een nieuw deel van de reis. We gaan nu echt Azie in. Warm dus. Alleen in Shanghai zal het kouder zijn, onze meest noordelije stop. Komodo is een klein eiland in de Indonesische archipel: schitterend. Hier is de klassieke naam "gordel van smaragd" misschien wel bedacht. De eilanden zijn groen; er schijnt een heerlijk zonnetje; de lucht is blauw met hier een daar een witte wolk. Er is hier overigens maar één attraktie (afgezien van het natuurschoon). Dat is het bekijken van de Komodo varaan. Het is de grootste reptiel ter wereld; die circa 3-4 meter groot kan worden, met akelige tanden en klauwen. Er worden nogal wat voorzorgsmaatregelen genomen. Je mag niet zelfstandig van boord, alleen met een georganiseerde trip. Je mag geen rode kleding aan; je mag geen wondjes hebben en vrouwen die ongesteld zijn mogen ook niet mee. Nou die laatste zijn er niet zoveel aan boord. [terug]



DAG 65: 11 Maart 2018 Manilla, Filipijnen

Manilla is een oude Spaanse stad, met enkele restanten uit die tijd (intramuros). De gratis shuttlebus zet ons bij een winkelcentrum in de stad af. Dit deel van het centrum doet in eerste instantie even denken aan Taipei in zijn vroegere jaren. Vooral het verkeer is "ouderwets chaotisch". Wandelen gaat soms sneller dan lopen. In het verkeer vallen vooral de lokale jeepneys op: uitgebouwde oude jeeps die als bus-taxi dienst doen. Maar al gauw zie je dat de armoe hier groot is. Er lopen veel bedelende kinderen. We komen eerst bij het Rizal park dat op zo'n zondag middag natuurlijk goed gebruikt wordt. Daarna lopen we door naar het oude Spaanse centrum "intramuros". Bij de Augustinkerk mogen we pas naar binnen als de kerkdienst voor een trouwerij voorbij is. We treffen het niet. Want zondag is populair om te trouwen. [terug]



DAG 66-68: 12 tm. 14 Maart 2018; 3 dagen zee

De leukste afleiding aan boord, blijft natuurlijk het leven in zee. In de buurt van land hebben we met regelmaat vogels. Verder in zee hebben we af en toe dolfijnen. Die zijn moeilijk te fotograferen. Maar in de buurt van Taiwan lukte het (een beetje). [terug]



DAG 69-71: 15 tm. 17 Maart 2018 Shanghai, China

In de loop van de nacht zijn we aangekomen in Shanghai. Bij wakker worden blijken we midden in de stad te liggen. Recht tegenover het bekende "nieuwe gezicht" van Shanghai met zijn wolkenkrabbers. De eerste dag maken we wandelingen in zowel oud als nieuw Shanghai. We lopen over de oude rivierkade (De Bund), door het oude centrum (Chinatown) en in het nieuwe stadsdeel (Pudong). De tweede dag doen we een uitstapje naar een schilderachtig oud waterstadje (Zhujiaojiao) waarna we zelf in de avond nog het stadshart in lopen. En de derde (halve) dag maken we een rit met de snelste trein ter wereld (431 km pu) waarna we een van de hoogste gebouwen bezoeken (bijna 300 meter). In deze drie dagen hebben we Shanghai leren kennen als een schitterende stad en hebben we onze toch al aardige fotocollectie uitgebreid met echt hele fraaie nieuwe plaatjes. Alleen het internet is op z'n Chinees afgesloten; nergens (gratis) Wifi te vinden. En ook de temperaturen vallen tegen (Hollands voorjaarsweer van 12 graden). [terug]



DAG 74-75: 20 en 21 Maart 2018 Hong Kong

In alle vroegte komen we aan in Hong Kong. Het is hier gelukkig een stuk warmer dan in Shanghai dus blijft de jas weer uit. Bovendien is dit voor ons de eerste bestemming, die we al kennen. Alle voorgaande stops waren nieuw voor ons. De eerste dag hebben we alle tijd om op ons gemak Hong Kong (opnieuw) te verkennen. De laatste keer dat we hier samen waren is 27 jaar terug. Er is wat veranderd. Zo is de metro nog veel drukker dan destijds, zelfs buiten het spitsuur. We gaan natuurlijk opnieuw met de Peaktram omhoog om te genieten van het uitzicht. Daarna lopen we door Hong Kong Island en fotograferen ons een ongeluk. De tweede dag doen we een uitstapje naar Lantau Island met aansluitend een klooster, een groot Boedabeeld en een tochtje per kabelbaan. Het uitzicht vanuit de kabelbaan is fenomenaal: over de nieuwe luchthaven en de weg in aanbouw naar Macau (30 km. door zee). [terug]



DAG 77: 23 Maart 2018 Da Nang, Vietnam

Vanuit de aanlegplaats van het schip kunnen we drie verschillende bestemmingen kiezen. We besluiten naar Da Nang te gaan omdat we de andere twee bestemmingen eerder uitgebreid bezocht hebben. Da Nang is een "gewone" stad, zeker als je net Hong Kong en Shanghai bezocht hebt. Er is niet heel veel bijzonders te zien. Maar je loopt wel door typisch Aziatische buurten waar het leven zich in kleine winkels en op straat afspeelt. Kortom: een relaxt bezoek aan een heel gewoon stukje Azie. [terug]



DAG 79: 25 Maart 2018 Ho Chi Min City (Saigon), Vietnam

Vandaag zijn we in Ho Chi Min City; het oude Saigon. Hoofdstad van Vietnam en vroeger van Zuid Vietnam. Dit deel van het land is minder Chinees dan het noorden. Ho Chi Min City is vooral groot en heel druk met verkeer. Verder ligt deze stad zo zuidelijk dat de hitte (30+) weer nadrukkelijk voelbaar is. In het oude centrum beginnen we met een bezoek aan het hoogste gebouw (bijna 200 meter) met een prachtig uitzicht over de stad en de river. Daarna lopen we langs het stadhuis, naar de Notre Dame en het tegenover gelegen postkantoor (ontwerp Eifel). Omdat we hier vorig jaar ook geweest zijn, weten we prima de weg en zwerven we wat door de stad en bekijken opnieuwe het dagelijks leven op straat in Azie. Dat voelt altijd heel herkenbaar, veilig en vertrouwd. Wat daarbij opvalt is dat dit land veel opener is dan China. Niks geen afgesloten internet. Overal gratis Wifi en goed ook. Daarmee is Vietnam enerzijds heel authentiek Aziatisch maar anderzijds ook heel toegankelijk (goedkoop) en warm (ook letterlijk). [terug]



DAG 81: 27 Maart 2018 Koh Samui, Thailand

Bij Ko Samui beginnen we aan een nieuw deel van Azie - voor mijn gevoel. Het meer Chinese deel laten we nu achter ons. Hier is het harde werken van de Chinezen niet meer de norm. Mensen zijn in het algemeen meer relaxed. Ko Samui is een eiland voor de zon liefhebbers: er valt volop strandleven te genieten. Maar bij dit korte bezoekje van vandaag komen we daar niet voor. Zon en water hebben we de afgelopen maanden immers genoeg gezien. We komen voor de cultuur op Ko Samui. Er zijn hier de nodige tempels, een eerste voorproefje van wat ons verderop ook te wachten staat. [terug]



DAG 82: 28 Maart 2018 Bangkok, Thailand

Na een nacht varen legt het schip aan in de haven Laem Chabang, een handelshaven. Ons uitstapje gaat vandaag naar Bangkok (ruim 2 uur rijden; heen en terug). We beginnen in Bangkok met een bezoek aan de Emerald Buddha en het koningklijk paleis. Daar valt ons op hoe druk het hier is. De laatste keer dat we hier waren (in 2001 met de kinderen), was het lang niet zo druk. Vooral de soms iritante Chinezen vallen op. Ze zijn niet alleen ontzettend luidruchtig, maar ze steken met hun paraplus je bijna de ogen uit. Daarna varen we naar de lunch en sluiten we af met een bezoek aan de gouden Buddha. Ja tempels en goud zat hier in dit deel van Azie. [terug]



DAG 85: 31 Maart 2018 Singapore

Na twee dagen varen, komen we aan in Singapoore. Daarmee zijn we bijna weer (de derde keer deze reis) op de evenaar (2GrNB). We zoeken zelf onze weg in de stad die mede dankzij de metro goed bereisbaar is. We beginnen in Chinatown en gaan daarna door naar Little India. De Chinezen en de Indiers zijn hier slechts twee haltes van elkaar verwijderd. Daarna gaan we Downtown en zoeken het oude Singapoore zoals dat nog in ons hoofd zit van 1986. Helaas, we kunnen het niet meer vinden. We vermoeden dat het cricketveld omgeploegd is voor de nieuwe hoogbouw. 's Middags wacht het nieuwe natuurpark Gardens by the Bay. Hier zijn twee grote "domes" gebouwd met daarin planten uit een koeler klimaat. We zien onze eigen tuin ongeveer terug (narcissen, oleanders, margrietjes). Het blijft verbazingwekkend hoe ze hier in Azie in korte tijd enorme projecten uit de grond stampen. [terug]



DAG 86: 1 April 2018 Kuala Lumpur, Maleisie

Vandaag Maleisie: een nieuwe ervaring voor ons. Het schip meert aan in een haven die goed een uur rijden verwijderd is van Kuala Lumpur. We hebben maar 5 uur de tijd voor de trip heen en terug en wat snelle foto stops. Die maken we bij het Koninklijk paleis (iedere vijf jaar hebben ze hier een andere koning). Daarna wacht het nationaal museum (met een forse regenbui) op ons en danhet onafhankelijkheidsplein (waar we ook iets van de binnenstad zien). We sluiten af met de topattraktie van de Petronas towers; lang het hoogste gebouw ter wereld. Al met al maakt Maleisie een prima indruk: ook dit is een land om nog eens terug te komen. [terug]



DAG 87: 2 April 2018 Penang, Maleisie

In Penang zoeken we weer onze eigen weg. We nemen eerst een taxi die ons in een groot rondje de bezienswaardigheden die wat verder van de haven weg zijn, laat zien. Eerst bezoeken we een Hindoe tempel met een liggende Buddha (Wat Chayamagkalaram). Daarna gaan we naar Penang Hill dat (net als in Hong Kong) bereikbaar is met een treintje. Daarboven barst de regen los en is het uitzicht helaas wat minder. Vanwege diezelfde regen houden we het bij de laatste tempel op een korte fotostop (Kok Lok Si). Terug bij het schip schijnt de zon nog steeds en is er geen druppel gevallen. Dus ons tweede rondje door de oude stad verloopt vooral in het zweet bij 30plus temperaturen. We doen allerlei tempels aan en zwerven wat door dit stadje. [terug]



DAG 91: 6 April 2018 Colombo, Sri Lanka

Vandaag Sri Lanka. We zijn hier ook in 2015 geweest, maar toen hebben we Colombo amper bezocht. Vandaag gaan we op eigen houtje deze stad bekijken. Het schip ligt overigens een flink stuk van het centrum en er rijdt helaas geen pendelbus. Dus beginnen we de ochtend met een flinke wandeling door de warmte in een weinig inspirerende haven omgeving. Helaas. We herkennen in het centrum (Fort) de bezienswaardigheden en lopen via het station naar de wijk Pettah met de straatmarkt. Daarna vluchten we een airco restaurant in een nemen de tijd voor een heerlijke en spotgoedkope maaltijd. 's Middags lopen we nog wat langs de kust en de wijk ten zuiden van het centrum. Uiteindelijk sluiten we half gesmolten de dag af.. met een warme wandeling terug naar het schip. Vooruit maar. Sri Lanka is als land prachtig (hebben we eerder gezien), maar zo'n bezoekje aan Colombo voegt niet veel toe. [terug]



DAG 93: 8 April 2018 Cochin, India

Vandaag de eerste stop in India. Cochin is een plaats aan de zuid-westkust in Karala. Het is een oude handelsplaats waar vanouds veel Chinezen kwamen (Cochin = zoals in China). We hebben hier vandaag een uitstapje waardoor we de backwaters van Cochin te zien krijgen. Een stelsel van meren en rivieren parallel aan de kust, wat eeuwenlang gebruikt is voor transport. Heel anders dan de rest van India tref je hier het een groen landschap met veel water. Wat alleen niet verandert, is de hoeveelheid mensen.. en de bureaucratie. In vergelijking met de andere stops, vergt het van boord gaan in India heel veel papier, stempels en petten. [terug]



DAG 95: 10 April 2018 Mumbai, India

Mumbai: het financieel centrum van India en de grootste stad van het land (24 miljoen inwoners). Vandaag maken we eerst een uistapje naar Elephanta Island dat in de baai bij Mumbai ligt. Na een boottochtje van ruim een uur (vanaf India Gate in het centrum) komen we daar aan. Er is hier een stelsel van grotten-tempels uitgehakt in de rotsen. Zeer de moeite waard. Na terugkomst lopen we vanaf de India Gate door het oude centrum van Mumbai met als een van de hoogtepunten het station Chatrapathi Shivaji Teminus waar het natuurlijk krioelt van de mensen, wachtend op hun trein. De slotscene van de film Slum Dog Millionaire zou hier opgenomen kunnen zijn.. [terug]



DAG 99: 14 April 2018 Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Na een hele reeks bekende bestemmingen in Aze, komen we nu weer op voor ons onbekend terrein: Dubai. We zijn vroeg opgestaan om de aankomst van het schip in deze haven te bekijken. Maar dat viel wat tegen. Misschien dat we wat verwend raken... Vandaag bezoeken we met een uitstapje vanuit het schip het hoogste gebouw ter wereld: de Burj Khalifa. Het voordeel van dit georganiseerde uitstapje is dat we geen lange wachtrijen hebben of belachelijke prijzen hoeven te betalen. We kunnen zo door naar boven en zoeven in 1 minuut naar het bezoekersterras. We komen overigens maar net over de helft van het 800 meter hoge gebouw. De hoogste 200 meter zijn niet in gebruik. Dat is niet meer dan een lange buis, enkel bedoeld om zo hoog mogelijk te komen. Dit gebouw is daardoor hoger dan de Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur, die we als gebouw eigenlijk mooier vonden. Het uitzicht is wel fraai, ondanks dat het wat hei-ig is. Deze stad ligt echt midden in een woestijn wat scherpe overgangen oplevert. Na de Burj stappen we in een taxi en bezoeken op ons eigen houtje een moskee en het oude centrum. In het centrum gaan we naar het oude fort, het museum, we steken de kreek over met een bootje (voor 1 dirham; lokaal vervoer) en tot slot lopen we door enkele souks. Al met al hebben we zo een mooi beeld van oud en nieuw Dubai. [terug]



DAG 100: 15 April 2018 Muscat, Oman

Ook Oman is voor ons onbekend terrein. De beschrijving van Oman door het excursie team aan boord was heel positief: een makkelijke plaats om zelf wat rond te kijken. Dus doen we rustig aan en gaan op ons gemak van boord. Het schip ligt helaas maar een paar uur in Muscat, van 14 tot 20. We hebben dus enkel de zondag middag om rond te kijken. We wandelen langs de boulevard, door de souk en naar het kasteel dat over de haven uitkijkt. Dit kasteel is pas gerenoveerd en biedt een prachtig uitzicht. Je ziet hier heel goed hoe droog deze regio is. De zee grenst vrijwel direct aan de woestijn, met wat bergen ertussen. Tegen en half in die bergen zijn de woningen gebouwd. Dat levert opnieuw fraaie foto's op; en we hebben er al zoveel. [terug]



DAG 107: 22 April 2018 Safaga, Egypte

Na 6 lange zeedagen (die we in Azie een beetje ontwend zijn), komen we aan in Safaga, Egypte (Afrika dus). Dit ligt aan de Rode Zee, vlak bij Hurgada. In deze havenplaats zelf is niets te doen. Maar wij hebben een uitstapje van ruim 12 uur geboekt naar Luxor: 4 uur heen en 4 uur terug rijden. We beginnen de dag daarom al heel vroeg. We gaan op herhaling: in 1981 zijn we ook in Luxor geweest, maar daar hebben we natuurlijk geen digitale beelden van. Die maken we nu wel. We bezoeken eerst de prachtige tempel van Karnak met de enorme pilaren in het midden. Ongebrijpelijk groot. Daarna gaan we naar de vallei der Koningen. Daar bezoeken we vier graven waaronder het graf van Toetanchmon. En ter afsluiting maken we een korte fotostop bij de Memnon kolossen. Al met al een onvergetelijke dag die opnieuw zeer de moeite waard geweest is. [terug]



DAG 108: 23 April 2018 Aqaba, Jordanie

Vandaag zijn we in Aqaba, van waaruit er een uitstapje is naar de grotten van Petra. Een van de zeven wereldwonderen; de enige die we nog niet gezien hebben. Ook deze trip kost energie: 2 uur heen en 2 uur terug in de bus. Plus natuurlijk de lange, maar prachtige wandeling naar en in Petra. Je ziet dat dit een grote stad geweest is (>2000 jaar terug), uitgehakt in de rotsen. De kleuren van de rotsen en oude gevels komen prachtig naar voren in het zonlicht. En opnieuw hebben we eigenlijk veel te weinig tijd om alles te zien. Desondanks komen we ook vandaag thuis met een zeer tevreden gevoel en heel veel mooie plaatjes. [terug]



DAG 110: 25 April 2018 Suez Kanaal

Vandaag varen we door het Suez kanaal, van de Rode Zee naar de Middellandse Zee. Deze doorgang is helaas veel minder spectaculair dan het Panama kanaal. Daar moest het schip 28 meter omhoog en weer omlaag, via de sluizen. Hier varen we gewoon op hetzelfde zeeniveau door een heel breed water. Desondanks blijft het natuurlijk iets bijzonders om mee te maken. We laten het Caribisch gebied, Zuid Amerika, Oceanie, Azie en ook Afrika achter ons. Op weg naar het vertrouwde, good old Europa. [terug]



DAG 112: 27 April 2018 Piraeus-Athene, Griekenland

Vandaag bereiken we - na bijna 4 maanden - Europa weer. Athene is natuurlijk een bijzondere stad voor ons beiden. Hier zijn we 41 jaar geleden (in 1977) begonnen met onze eerste gezamenlijke vakantie. Toen kwamen we met de trein, na een reis van 48 uur. Nu brengt de metro ons vanuit Piraeus in de stad. Omdat de Akropolis 's morgens erg druk is lopen we eerst de Plaka omlaag. Naar Omonia, dan naar Syntagma (met alle mooie gebouwen daartussen) en door het park naar het oude Olympisch Stadion (van 1896). Daarna lopen we de Plaka weer omhoog en lunchen we in Griekse sferen. Aan het eind van de middag blijken de wachtrijen verdwenen te zijn en kunnen we zo de Akropolis oplopen. Met de zon in de rug maken we de mooiste foto's (nu digitaal) die we straks gaan vergelijken met onze oude dia's. Na een klein zakkenrol-akkefietje in de metro terug (dat gelukkig goed afloopt) sluiten we een heerlijke dag af. [terug]



DAG 114: 29 April 2018 Valetta, Malta

Vroeg in de morgen (om 7 uur) legt het schip aan in Malta. Maar wij nemen er vandaag ons gemak van en staan pas om 8 uur op. Het is zondag en we hebben alleen de hoofdstad Valetta op het programma staan. We komen vast nog wel een keer terug om de rest van het eiland te bekijken. De kerk is een van de hoofdattrakties en die is inderdaad prachtig. Hoewel het zondag is (en dus eigenlijk gesloten voor toeristen) lukt het even snel wat foto's te maken na een mis. Na de koffie bezoeken we het museum met een tentoonstelling van Picasso. En daarna slenteren we door de op- en aflopende straten, over pleinen en genieten van de zon die hier nog (een beetje) schijnt. [terug]



DAG 117: 2 Mei 2018 Gibraltar, Verenigd Koningrijk

Om 8 uur komen we aan in Gibraltar. Daarmee zijn we echt bijna rond - rond de wereld. We liggen hier maar kort, van 8 tot 14 uur. Maar gelukkig is de stad vlakbij: kwartiertje lopen. We zijn daardoor al vroeg bij de kabelbaan en gaan in goed 6 minuten ruim 400 meter omhoog. Vanaf dit punt hebben we een prachtig uitzicht alle kanten op. De zo kenmerkende rots van Gibraltar lijkt vlak bij. Maar we hebben ook uitzicht over de haven waar ons schip ligt. Gelukkig hebben we blauwe luchten en stralend weer (al is het niet meer zo warm als in Luxor). Weer beneden gekomen gaan we eerst aan de capucino. Daarna lopen we weer een stukje omhoog naar het oude Moorse fort, met opnieuw prachtig uitzicht over de haven. Een mooie stadwandeling besluit onze zeer geslaalgde ochtend in Gibraltar. [terug]



DAG 121: 6 Mei 2018 Londen, Verenigd Koningrijk

Na drie zeedagen komen aan we in Londen. Voor de meeste passagiers (Engelsen, Amerikanen en Australiers) zit de reis er nu echt op. Alleen de Duitsers en Nederlanders mogen nog een nachtje verder, mee naar Amsterdam. We hebben een transfer geregeld via het schip omdat de ligplaats (Tilbury) nogal moeilijk bereikbaar is. We worden met de bus in het centrum van Londen afgezet. En we treffen het: het is stralend weer; zonnig en warm. We lopen vanaf de Londen-Eye de brug over naar de Big Ben, die helaas in de steigers staat. Vandaar naar Buckingham Palace, waar het erg druk is - heel Londen lijkt vandaag wel op straat. Daarna lopen we langs diverse paleizen naar Trafalger Square, door naar Downing Street en zo weer terug naar de brug over de Thames. Londen is een prachtige stad, zeker met dit voorjaarsweer. [terug]



DAG 122: 7 Mei 2018 Amsterdam

We zijn er. TERUG... Terug in Amsterdam na een zeer geslaagde reis met de MV Columbus over de hele wereld. We zijn rond geweest!!! Dat was het primaire doel van onze reis. We hebben onderweg heel veel gezien. Daarbij hebben we genoten van alle stops, alle afwisseling en alle diversiteit. Hopenlijk hebben we dat een beetje kunnen vastleggen in dit verslag. [terug]